arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe adem je onder de koude douche? (Video: ontspannen buikadem)

De meestgestelde vraag ik krijg over koud douchen is toch wel: hoe adem je onder de koude douche? Is er een speciale ademtechniek voor? Of het gewoon: hup eronder en zie zelf maar hoe je het beste met de kou dealt...? Ik heb goed nieuws voor je, want dat laatste hoeft het sowieso niet te zijn. Er bestaat namelijk wel degelijk een ademtechniek die het eenvoudiger maakt om met de kou om te gaan. Eigenlijk is dit een heel simpele, ontspannen vorm van ademen, te weten: de buikadem. In het filmpje hieronder laat ik je precies zien, hoe je dit doet: (Deze video is afkomstig uit mijn Cold Challenge, waarin ik mensen gedurende 21 dagen uitdaag om koud af te douchen onder mijn warme virtuele begeleiding)

Het nut van ontspannen ademen

De truc is om je bovenlichaam zo ontspannen mogelijk te houden terwijl je rustig laag in je buik ademt. Uiteraard kunnen je ribben hierbij meebewegen, aangezien dit een natuurlijk beweging is van je longen die zich bevinden in je ribbenkast. Wat echter belangrijk is, is dat je je schouders ontspannen houdt en niet gaat optrekken of vastzetten. Hetzelfde geldt voor de adem: deze mag rustig stromen, zonder dat je hierin iets forceert of -erger nog - je adem inhoudt. In het begin zal dit best lastig lijken. De koude straal kan namelijk best even een stresseffect in je opwekken, zeker wanneer deze met je core in aanraking komt. Dit is een geheel natuurlijke fysiologische reactie (een natuurlijke reactie van het lichaam). Het belangrijkste hierbij is dan ook dat je je niet tegen deze stressreactie gaat verzetten. In plaats daarvan laat je hem juist voor wat het is en ga jij je focussen op datgene wat je weer kan helpen ontspannen. Namelijk... Je adem!

Het bewustzijn in je buik

Door je bewustzijn in je buik te plaatsen en hier langzaam naartoe te ademen (nogmaals: je hoeft niets te forceren, maar gewoon een rustig ademritme aan te houden!) , verleg je feitelijk de focus. Weg van de stress en richting de ontspanning in je lijf. Zo kan je voelen dat je met elke ademteug die je neemt steeds iets meer ontspanning in je lichaam kunt opmerken. Net zo lang tot de fysieke stress helemaal weg is, je lichaam weer haar natuurlijke ademritme heeft gevonden en je eigenlijk opvallend comfortabel onder de koude douche kunt staan.

Wist je dat...

In militaire trainingen vaak gebruik wordt gemaakt van de zogeheten stress reset oefening onder de koude douche? Hierbij plaatsen de militairen hun borst direct onder de koude douchestraal om volledig de stressreactie te voelen en is het de uitdaging om met de adem in korte tijd weer helemaal de ontspanning te vinden. Een oefening voor gevorderden die ik zeker een beginner niet direct zal aanraden (ben je een beginner, start dan met het rustige stappenplan uit dit artikel). Maar wanneer je bekend bent met de koude douche en weet hoe je hierop reageert, kun je hem zeker eens proberen.

De toevoeging van een mantra

Sommige mensen vinden het extra fijn om een mantra (een aantal woorden die je kunt gebruiken als begeleidend focuspunt) toe te voegen aan de adem. Lijkt dit je wat, gebruik dan bijvoorbeeld de woorden 'ik adem in' (op een inademing) en 'ik adem uit' (op een uitademing). Dit maakt het nog makkelijker je aandacht bij de adem te houden en niet te laten vervliegen naar de stress of het gevoel van weerstand in je lijf. Have fun ermee! En als je de buikadem hebt toegepast, laat je me dan even weten hoe het beviel?  
Reactie plaatsen
Deze website gebruikt cookies